Fin septemberhelg på Gotland

Äntligen fredageftermiddag och en efterlängtad weekend till Gotland väntar. Under många år har vi tänkt att vi måste åka till Gotland, inte minst för att jag och maken faktiskt träffades där. Detta var för så många år sedan, men känns ändå som igår.

Vi valde flyget över till Visby, dyrt men väl värt pengarna för den tid man sparar då det bara tar 45 minuter från start till landning.

Så här i slutet av veckan brukar jag känna mig lite trött efter veckans jobb, men att få göra en liten minisemester ger bra energi.

Väl framme i Visby var det strålande sol. Vi hade fixat hyrbil hemifrån och på några minuter var vi framme vid vårt boende på hotell Almedalen.

Supertrevligt hotell alldeles vid havet, precis vid ringmuren med bra rum och nära till parkeringsplats.

Vi checkade in och begav oss genast ut för att se Visby.

Det var en helt perfekt kväll för middag utomhus, solen lös fint på Stora Torget där det finns många restauranger. Vi hittade vårt bord och avnjöt en god fiskmåltid.

Liten rundtur innanför ringmuren blev det efter middagen och Visby är absolut så underbart vackert som jag minns det.

Lördagmorgon lämnade vi Visby och körde norrut mot Fårösund.
Här var det extra roligt att stanna eftersom vi har många skojiga minnen härifrån. Mycket har ju förändras men ändå var det sig likt. Efter lite sightseeing upp på norra Gotland tog vi gratisfärjan över till Fårö. Nu under höstsäsongen gick färjan två gånger i timmen det var ingen väntetid alls utan vi kom över med färjan direkt.

Trevlig hyrbil precis som hemma men kanske inte lika vass.

Vårt första mål var att se raukarna och vi stannade till vid Langhammars naturreservat och fick se de häftiga stenformationerna.

Vi hade haft en strålande solig förmiddag men framåt lunchtid mulnade det på och när vi kom upp till Fårö fyr var det riktigt grått och ganska blåsigt, men inget regn.

På hela Gotland vimlar det av dessa fantastiska murar. Vilket jobb att lägga all denna sten!

Dagen rusade iväg och vi lämnade vackra Fårö för Gotland igen. Vi körde ner på den östra sidan och passerade Slite, det blev ett kort stopp vid Cementa

Det tar längre tid än man tror att köra runt på Gotland och vår ambition var att ta oss runt hela ön på en och samma dag. Tyvärr blev det eftermiddag alldeles för snabbt och vi insåg att det var bäst att köra tillbaka till Visby och njuta av denna fantastiska stad. Vi ville förstås se mer av innerstaden alltså innanför ringmuren.

Solen kom tillbaka och vi fick sommarlikt väder. Blommorna hade väl sett sina bästa dagar, men rosorna blommade vackert i de mysiga gränderna.

Vi besökte givetvis Visby botaniska trädgård. Det är verkligen en fin och lummig trädgård med mängder av blommor, buskar och träd.

Trots att hösten snart är här kändes det som att sommaren fortfarande har sitt grepp över Visby, så himla underbart!

Söndag förmiddag var det tyvärr dags att bege sig till Visby flygplats för att ta oss de 45 minuterna till Arlanda. Innan hemresan hann vi med en rejäl promenad runt ringmurens insida, ja man skulle förstås ha betydligt mer tid på sig, men bättre en kortis än ingenting alls.